رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق

۹ بازديد ۰ نظر

رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق

دانلود رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلیمبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلیمبانی نظری و پیشینه تحقیقرضایت شغلیتعریف رضایت شغلیتاریخچه رضایت شغلیپیشینه رضایت شغلیمبانی نظری رضایت شغلی

-------

رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق
رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 44
حجم فایل: 228
قیمت: 42840 تومان

بخشی از متن:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره رضایت شغلی

خصوصیات محصول:

منابع فارسی و انگلیسی دارد.
ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
رفرنس دهی استاندارد دارد.
کاملترین در سطح اینترنت
دارای تحقیقات انجام شده در ضمینه تحقیق
گارانتی بازگشت وجه دارد.
مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی

فرمت : doc

تعداد صفحات : 44

بخشی از متن :

رضایت شغلی

سیر تاریخی رضایت شغلی

از دهة 1920 تاکنون، رضایت شغلی به گونة وسیعی مورد بررسی قرار گرفته و نظریه های متعددی دربارة آن ارائه شده است. تنوع رویکردها و نظریه های مربوط به رضایت شغلی را می توان ناشی از سه دیدگاه یا حرکت اساسی دانست که در دهه های 1920 و 1930 شکل گرفت و بیش از هر چیز مفهوم رضایت شغلی را تحت تأثیر قرار داد:

1. نهضت روابط انسانی: نظریه پردازان دیدگاه روابط انسانی در مطرح کردن رضایت شغلی نقش بسزایی داشته اند. این نهضت در دهة 1930 پای گرفت که به رویداد بزرگی برمی گردد که در مطالعات هاثورن[1] معروف است . این رویداد عبارت بود از مجموعه آزمایش هایی که در کارخانة هاثورن وابسته به شرکت اثر این بررسی تا حدی بود که آن را نقطة عطف حرکت روابط انسانی الکتریکی غربی در شیکاگو انجام گرفت در مدیریت می دانند. نظریه پردازان این مکتب با پژوهش های خود نشان دادند که کارگر خوشحال، کارگری سودآور است و رضایت شغلی بیش از هر چیز تحت تأثیر نقش گروه های کاری و سرپرستان است.

2. اتحادیه های کارگری: تعارض ها و درگیری های فراگیر بین مدیران کارخانه ها و مراکز تولیدی و صنعتی با کارگران و سرانجام رشد اتحادیه گرایی، تأثیر زیادی در بررسی مقولة رضایت شغلی داشت. در سال 1932نخستین پژوهش مربوط به رضایت شغلی منتشر شد. علاوه برآن، مدیران نیز به عنوان بخشی از برنامه های بلندمدت خود، شروع به استخدام روانشناسان کردند تا با زمینه یابی و افزایش رضایت شغلی، از ایجاد اتحادیه ها جلوگیری کنند. در اواخر دهة 1930 ، این روند سبب شد که جامعة مطالعات روانشناختی مسائل اجتماعی در آمریکا، کتابی در زمینة اندیشه های روانشناختی مسائل کارگری منتشر کند.

3. دیدگاه رشد یا ماهیت کار: بسیاری از صاحب نظران رشته های مدیریت و روانشناسی، بر پایة پژوهش های متعدد دریافتند که فهم رفتار در محیط کار، مستلزم چیزی بیش از مطالعة خصوصیات افراد و سپس متناسب ساختن آن با یک سازمان است. ازاین رو سازمان ها، باید راه تحول و دگرگونی را در پیش گیرند و عقاید تاز های نسبت به مفاهیم موقعیت کار، رضایت شغلی و مانند آن پدید آید. نیاز به این تحول، هم در زمینه های فردی و هم در زمینه های سازمانی احساس می شد که سرانجام سبب شد دیدگاه های روشنفکرانة ناشی از مدیریت، روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی، بر مفاهیم سنتی گذشته غلبه کند. ازاین رو اهمیت نظامهای مدیریتی، تأثیر رفتاری و نگرشی سازمان ها و نیز تکامل آن با فرایندهای اجتماعی و روانی بیش از پیش مشخص شد و این حقیقت پذیرفته شد که سلامت و موفقیت کسانی که به این سازما نها متکی اند، به سلامت و موفقیت آنها وابسته است و موفقیت و رضایت در کار، اغلب برای عزت نفس و سلامت روانی اشخاص ضروری به حساب می آید. بیشتر حرکت های صورت گرفته در این زمینه، مانند نهضت آزادی زنان و خواست مردان برای بررسی مجدد مشاغل و فنی ساختن آنها، شواهدی بر درستی این ادعاست (کورمن[2]،ترجمه فارسی، 1384).

با بررسی این سه دیدگاه مشخص می شود که دربارة مفهوم رضایت شغلی و عوامل ایجاد آن، اتفاق نظر وجود ندارد و نظریه های گوناگونی در زمینة رضایت شغلی وجود دارد. به اعتقاد رولینسون [3]، برادفیلد[4] و ادواردز[5] ، مرور پیشینة مطالعاتی و پژوهشی رضایت شغلی نشان می دهد که بیشتر صاحب نظران و نظریه پردازان، به طورکلی این مفهوم را از دو دیدگاه نگرشی و انگیزشی مورد بررسی قرار داده اند. برای مثال هلریگل[6] ، اسلوکام [7]و وودمن[8] ، رضایت شغلی را بازخورد عمومی فرد نسبت به شغل یا حرفة خویش تعریف می کنند، درحالی که برخی دیگر مانند لوکه[9] ، رضایت شغلی را، حالت هیجانی لذت بخش یا مثبتی تعریف می کنند که ناشی از ارزیابی شغلی یا تجربه های شغلی فرد است (سپهری، 1383).



2-4-2- تعاریف رضایت شغلی

تعریف رضایت شغلی را می توان به تلاش کلاسیک که در سال 1935 توسط رابرت هاپاک[10] تعریف شد، نسبت داد . وی دربارة پیچیدگی رضایت شغلی هشدار داد و آن را به عنوان ترکیبی از موارد روا نشناختی، فیزیولوژیک و محیطی که باعث می شود شخص اظهار نماید که " من ا ز شغل خود رضایت دارم تعریف کرده است " (هوی و میسکل[11]، ترجمه فارسی، 1382)

- رضایت شغلی را میتوان نگرش کلی فرد نسبت به شغلش تعریف کرد (رابینز[12]، ترجمه فارسی، 1374).

- لوک[13] معتقد است رضایت مندی شغلی ناشی از ارزیابی شغل به عنوان امری است که رسیدن یا امکان رسیدن به ارزش های مهم شغلی را فراهم می آورد. بنابراین فرد زمانی به طور مؤثر سازمان را در جهت رسیدن به اهداف آن یاری می رساند که ابتدا از شغل و حرفه خود راضی و خشنود باشد و نیز به کاری بپردازد که به آن علاقه مند است (فروغی و همکاران، 1386).
1. Hawthorne .
2. Korman .
3. Rollinson .
4. Broadfield .
5. Edwards
6. Herrigel .
7. Slocum .
8. Woodman .
9. Locke .
10. Hoppak .
11. Hoy & Miskill.
12. Robbins .
13. Lock.
مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد رضایت شغلی

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
  برای مشاهده توضیحات فایل  رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود رضایت شغلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.